Son Dakika!

biz bi' ara üşenmeyip harekete geçebilirsek bir şeyler bir şeyler yapacaz bloga. kaming suun.

6 Mart 2014 Perşembe

Orjinalinden Daha İyi Olamayacak Coverlar: Bir eksiğiz (Ahmet KAYA Tribute)

Erdem: Efendim merhabalar! Size bir albüm önermek ve yeri geldiğinde de eleştirmek istiyoruz Vecih Bey ile ben, müsaitseniz tabi.

Vecih: Önermek derken abijim? Bende öneri falan yok. Eleştri var dediler geldik icabında. Her neyse, önce şuradan buyurun albüme bi' bakın. Ben çoğu şarkıyı tamamlamadan atladım, siz istediğinizi yapmakta özgürsünüz. Ne konservatuar eğitimi almışlığım, ne enstrüman çalmışlığım var; müzikle olan tek yakınlığım 'çok iyi bir dinleyici' olmaktan öte değil. 




...bir eksiğiz (2014) playlist:



1. Aylin Aslım: İçimde Ölen Biri

Erdem: Açılış şarkısı albümün ve gayet yerinde bi şarkı seçimi var düzenlemesi de mükemmel.  Ammaa aylin hiç bağırmıyor isyan etmiyor ya da bana hiç öyle gelmiyor. Yapı itibari ile dinlerken bağırasın birşeylere öfkelenesin, bağırmak istediğin bi şarkı bu öfkeni açığa çıkaracaksın bana bişeyler anlat aylin canım çok sıkılıyor! Yanımdasın susuyorsun, susuyor konuşmuyorsun aylin! ama aylin sakin derli toplu. Şarkı bağırıyo gitar bağırıyor aylin sessiz. Biraz detonelikten kim ölür, boz sesi bağır! Tam bi kaptıracakken kendini tutuyo aylin kavgada sizi geri çeken arkadaş gibi. "Abi sakin, tamam. Abi sakin, gel sen" diye geri çekiyor. Depremler oluyor beynimde aylin! ama mükemmel. sonuna kadar dinletiyor.

Vecih: Zilleri duyduğum an dedim ki ''aha süfer bir şey geliyor, Aylin Aslım lan bu, boru mu?!''. Sonrası ''şimdi patlayacak... şimdi çıldıracak Aylin... şimdi lan şimdi!!!'' ve ''sıradaki gelsin. sen sus Aylin Aslım. Haluk Levent'i gıyabında tebrik ettim senin yüzünden!''


2. Aynur: Kaçakçı Kurban

Erdem: Kendisini ortalara doğru geçtim, sonradan tüm şarkılar dinleyince sonra devam ediyorsun.birşey kaybetmiyorsun hafif bi cazımsı havalar, yöre şivesi de katılmış içine. ortalama iyi.

Vecih: Şunu açık ve net söyleyebilirim, şu Kürt ağzını/şivesini sevmiyorum, bir de yapmacık bir şive sezdiğimde iyice tiksiniyorum. Ancak eleştri mümkün mertebe objektif olmayı gerektirdiğinden bu kanımı bir kenara bırakıp, Aynur'un başarılı bir şarkı seçimi yaptığını, cover'ın kendi içinde başarılı bir çalışma olduğunu söyleyip Sezar'ın hakkını Sezar'a veriyorum. Ben açıp dinler miyim? - Hayır.


3. Bajar (Vedat Yıldırım): Cinayet Saati

Erdem; Şarkıyı söyleyen gurubu görünce çoğu kişi gibi Bajar ne la dedim ama bu cümleyi bana yedirttiler efennim baya çeyrek ekmek arası yedim. Hoş Attila İlhan ve Ahmet Kaya var sözlerde oturup dinliyorsun sen de.

Vecih: Erdo Bey'in ''Bajar ne la?'' sorusuna ''Başar'ın iki dubleden sonraki hali: Bajar gel abijim öpüjem'' karşılığını vermemden de anlıyoruz ki Bajar adlı bu grubu tanımıyordum. 'Hah, olmuş bu' dediğim coverlardan biri de bu. Erdo Bey'in de dediği gibi, Attila İlhan var sözlerde efil efil. Bu bile yeter.


4. Bülent Ortaçgil: Mahur

Erdem; Bülent Ortaçgil'i görünce ben şaşırdım açıkcası. Ortaçgil şarkıları Fikret Kızılok'tan sonra genelde trafik sıkıntısı, şehir insanının kendi içinde sıkışmış olması, bırakıcam işi bodrumda bar açıcamcılar ve benzeri temalar olsa da, yakışmış, olmuş. Attila İlhan nazikliğine bi tık daha naziklik katmış caz formunda.

Vecih: Müzik başlıyor ve diyorsun ki ''Bülent Abim girecek şimdi yumuşak yumuşak...'' Girme abi, herkes girsin sen girme. Attila İlhan bile kurtaramamış seni. Gitarını yavaşça yere bırak, ellerini kafanda birleştir Bülent Abi. ''Teninle Konuşmak''ta kalalım.


5. Büyük Ev Ablukada: Katlime Ferman

Erdem; Adamlar kendilerine göre müzik yapıyor, istersen dinlersin istemezsen eylüle kadar felsefeleri olunca pek acayip olmuş, Bi de resital (konser) albümünden intro alıp  "geldik sona, son şarkı bu" diye bi de farklı tonlayınca türkçenin elastik yapısı sayesinde noluyo lan diye şarkıyı farklı dinliyorsun "hadi canım" diye diye. Sonuna kadar dinleten şarkılardan.

Vecih: Bu adamların yaptığı müziğe ''Indie'' deniyor sanırım (yanlışsam düzeltin) ve ben bu ''Indie'' denen müziği sevmiyorum. Olmuşluk oranı %50 diyelim de ayıp olmasın emeğe. 


6. Cem Adrian: Yakamoz

Erdem; Ses-tarz bakımından seçip seçebileceği Ahmet Kaya şarkıları sınırlı diye bi ön yargı ile dinlemeye başlıyorsun. Nasıl olur ki lan diye düşünürken tartarken beyinde, cemin tam 12'den vurduğunu anlıyorsun. Hani gece otobüs yolculuğuna çıkacaksındır, kalkmasına daha bi 10 dakka daha vardır bi sigara içeyim dersin inersin mont, hırka koltukta kalmıştır. Sigarayı yakarsın ilk seferde yanmaz bi çakmakla oynarsın biraz. Bu hareketle cemin şakıya girdiği anla sigaranın ilk yudumu birbirine denk geliyor, "Yağmur yağar ıslanırsın vay aman" noluyor diyosun duman bi düğümleniyor, gece serin, hafif üşüme geliyor. Mont koltukta kim gidip alacak boşgeçiyorsun. Şehirden ayrılıyorsun, kimse gelmemiş uğurlamaya zaten vedaları sevmezsin ki. İyi etmişler gelmeyip diye düşünüyorsun. Ardından cem "sessiz sessiz ağlar gibisin, zaman geldi gideceksin bırak ay gitsin sen kal bu gece vay aman" diyince ruhun bi karışıyor noluyo lan diyosun bu kadar birbirine karışık ve üst üste gelen duygu-durumları karşısında hazırlıklı değilken otobüs saati gelir biner gidersin. (şarkı sağlam adam deviren.)

Vecih: Memleketimdeki tüm solculuk oynanan içkili-canlı müzikli -ki türkü bar diyoruz bu yerlere- ve bilumum canlı müzik kafelerinde piç edilmiş, iyice 'bir ergenin trip fon müziği' seviyesine düşürülmüş şarkıyı yerden alarak, öpüp başında dolaştırıp yüksek bir yere bırakmış Adrian. Seni sevmem -bizde doğruya doğru- ama ''olmuş abi bu''.


7. Gece Yolcuları: Kendine İyi Bak

Erdem; Olan tüm iyimserliğim ve iyi duygularıma da dinlesem olmamış abi. Mükemmel bi şarkıyı ne hale getirmişsiniz. ya bu böyle şenlikli bi lunapark ne bileyim bi panayır havasında mıydı da bana söylemediniz lan? Yazmak için tüm şarkıyı dinlemeye çalıştım olmadı. Nö. Hani daha iyisi var bunu Bandista yapıyor bak onlardan bi örnek fikir al dimi hani? Yok!

Vecih: Gece Yolcuları, bi' susun amk. (En sansürlü hali bu, kusura bakmayın.)


8. Gripin ve Küçük İskender: Ayrılığın Hediyesi

Erdem; Karşında Yusuf Hayaloğlu var lan cümleyle, kelimeyle adam dövüyor! Küçük iskender bunun farkında olarak o kadar girmeden tam söylenmesi gereken mısraları söyleyip çıkmış şarkıdan gayet yerinde mükemmel ustalıkla. Gripin ilginç şekilde şarkıda adamı üzüyor. bildiğin bi hüzün seansı böyle nasıl bilmiyorum ama yapmışlar olmuş.bi daha dinlettirdi kendisini bana.

Vecih: K. İskender konusunda Erdo Bey'e katılıyorum, tertemiz girip çıkmış. Gripin şarkının etkisiz elemanı, nötrüm onlara karşı. 


9. Hakan Vreskala: Kum Gibi

Erdem; Pek bilinmez hakan. kim ki la bu diyeceğiniz abilerimizden ama mükemmel işler yapan bilenin bildiği, bilmeyenin bilmesi gerektiği dünya insanıdır. Çoghoş söylemiş şarkıyı da amma bi mixajda sanki vokal kanalı sesi bi tık fazla açılmış, vokal pek önde. Bu detay dışında kendisi "Yaşasın halkların aşkı!" der.

Vecih; Seçtiği şarkının hakkını veren bir diğer isim olmuş Vreskala. Açık söylemek gerekirse kendisini tanımam, daha önce (ve halen) bir başka eserini dinlemişliğim yoktur. Ama albümün ''olmuş''larından biri de budur. Erdo Bey'in vokal pek önde fikrine katılıyor, Aylin Aslım'da bunun tam tersini gördüğümüzü anımsatmak istiyorum.


10. Halil Sezai: Başım Belada

Erdem; Kendisinin şarkılarından müzik türünden "Etnik tınılı senfoni çalgılı hüzün yumağı"ndan hazzetmediğim için bunu geçiyorum. siz karar verin olup olmadığına. Kendisi bu albümde görmekten mutlu oldum.

Vecih: Ün ve şarkılarındaki anlamsızlık arasındaki doğru orantı ile Halil Sezai, bu albümün en gereksizi olarak gönlümüzdeki tahtına kuruluyor. Dışarıda yağmur, önünde duble, elinde sigara ve gitar iyiydi de, ondan sonra önünü alamadık saçmalıklarının aaaayyyyyh aaaayyhhh Halilciğim.


11. Harun Tekin: Beni Vur

Erdem; Sadelikle, minimalistlikliğe müthiş yakışmış öyle bolca yaylı yok orda acayip gitarlar girerken burdan senfoni orkestrası ordan vurmalılar türk yaylıları falan yok abi. sadelik müthiş güzel olmuş on puan beş yıldız.

Vecih: Açıkçası iyi bir iş çıkarmasını beklediğim kişilerden biriydi Harun Tekin fakat daha en baştan, şarkı seçiminden kendini bitirmiş. Zira bu şarkıyı daha önce cover'layan FD abimiz var ki kendini yırtsan FD'ye yakın bir iş çıkarman mümkün değil.


12. Hayko Cepkin: Memleket Hasreti

Erdem; haykonun kendi şarkıları içinde klasik bi izlediği yol var alttan beatı ver üstüne orgu ver arabesk vokale gel bitti. ki bu yolla yapılan hayko şarkıları müthiş oluyor. mini dahilik görebiliyorsun her türe gelebilen şarkı sınıflandıramıyorsun. ki bu da on numero bej yıldızlardan.

Vecih: Hayko'ya laf söyleyecek adamı tanımıyorum abi ben. Canımızdır, ciğerimizdir.



CD 2

1. Leman Sam ...Ahmet Kaya: Korkarım

Erdem; Baba şarkıya başlıyo diyorsun noluyo leman ablayı bekliyorduk biz ama diye. zaten cümleyle kafadan vurunca seni leman abla da kalan parçalarını topluyo muu... iyice dağıtıyor muu... bilemedim. bu parça da tehlikelilerden. dikkatli dinleyin efennim.

Vecih; Eserin aslına riayet ederek, hakkını vererek icra edilmiş bir cover olmuş; ne güzel sanatçımızsın sen Leman Abla!


2. Mehmet Erdem: Hep Sonradan

Erdem; Memetin 5 paket sigara daha içtikten sonra söylediği şarkılarla gene beraberiz ha ayrı yakışmış orası ayrı bi konu ama şu adamın sigarasını eksik etmeyin abi yoksa olmuyor.

Vecih; Ahmet Kaya'nın en bilinen ve en sevilen eserlerinden birini seçerek akıllılık örneği gösteren Mehmet Erdem, Tom Waits ekolünden gelen ''öksür de sesin açılsın bilader'' diyeceğin romantik prens olarak başarılı bir işe imza atmış bence. Bu şarkıyı özellikle sevdiğim için, karga sesimle, Ahmet Kaya'dan dinleyerek öğrendiğimiz şekilde, eşlik ettim, baktım Mehmet Erdem'in bir yerde yamuğu var mı diye, YOK. Geçer puanı takdim ediyoruz kendisine.


3. Cahit Berkay and Derya Petek: Metris'in Önünde

Erdem; Sanırım bi yoruma, söylenecek söze gerek yok. Edeni ıslak zopaylan dövüyoruz.

Vecih; Cahit Abi'ye laf edenin kafasında bağlama parçalarız ulayn!


4. Niyazi Koyuncu ...Okan Bayülgen: Doruklara Sevdalandım

Erdem; şarkının daha girişinden başına bişey geleceğini biliyorsun hani sezdiriyo bişey yaklaşıyor ki niyazi çat diye vuruyo seni mükemmel bi his ama gel baba bi daha vur diyorsun. Amma hacı okanın tiyatrodan geliyorum ben abi mimik dolu sesim ile okuduğu mısralar yerine göre adamı biraz irite ediyor. hani bi ruh halin bi diğerini tutmadığı için bi seversin bi nefret edersin.

Vecih; Okan'ı seviyorum abi ben. Bu kadar söyleyeyim bu şarkı için. :))


5. Redd: Sorgucular

 Erdem; Bu acayip birşey. Zaten parça belalı. E bide redd güzelliği var adamlar işi biliyor. yok abi bişi diyemiyeceğim, oturun dinleyin mükemmeliği.

Vecih; Orijinali dinlemeyi tercih etsem de, albümdeki bu kadar olmamış şarkının içinde Redd'in hakkını vermek boynumuzun borcu. Yalnız vokalin Mehmet Erdem misali sözleri adem elmasını titrete titrete çıkarması az rahatsız etti beni.(nasıl anlatsam bilemedim, başlangıçtan 1:00'a kadar olan kısım işte.)


6. Sezen Aksu: Ağladıkça

Erdem; Albümün amacı Ahmet Kaya şarkılarını genşlere, dinlemeyenlere tanıtmak olunca devreye sezeni koymuşlar. O da orta sahada topu gezdirip topu öldüren, golü engelleyen, ayağına gollük pas gelince atamayan sabri gibi söylemiş durmuş. Kaldı ki sezenin burda ne işi var lan?  Bir youtube yorumuna ben de katılıyorum; "Biz eskiden çok severdik Sezen Aksu'yu tıpkı Ahmet Kaya'yı sevdiğimiz gibi. Ne zamanki ezilenlere gözünü yumdu güçlüden yana saf tutmaya başladı o zaman soğudum kendisinden." 1 dakika dinleyip geçtim.

Vecih; Sezen kim hacı?


7. Teoman: Acılara Tutunmak

 Erdem; Teomanlık nedir? Burda birebir tarifi var. Teoman sesi, teoman yaylısı çello, böyle hafif bi ritimsel bi davul,  250gram keman, 100gram da değişik yerlerde seste yükselme. al sana teoman. Gel abla abi sen de teoman ol çoluğunu çocuğunu sevindir. şaka bi yana faklı olması güzel olmuş ama o kdar da güzel değil hani ne bileyim.

Vecih; Bildiğimiz Teoman işte. Her an bir yerden ''o güzel kupa kızıydı, sinek valesiydim ben de'' çıkacak diye bekledim şarkı sonuna kadar.


8. Yaşar Kurt: Kaçak ve Anne

Erdem; Yaşar kurt nerde napıyor gördünüz mü? ilhan iremle aynı eve mi çıktılar diye kara kara düşünürken, burda bu parçayla bu vokalle bu müzikle görünce pek sevindim. Yağmuru dolduruyor içine adamın. aylin aslımdaki suskunluk hani bi hiddet bi kızma isteği Yusuf Hayaloğunun o şiddeti işte burda mükemmel şekilde var. Hem sinirlendiriyor hem sakinleştiriyor her anne diyişinde bi kabin cız ediyor... noluyo lan diyorsun. Yaşar kurt hep böyle kal.

Vecih; Yaşar Kurt resmen ''elinize yüzünüze bulaştıracaksınız, albümü kurtarmaya geldim'' demiş.

9. Yavuz Bingöl ve Öykü Gürman: Merhaba

Erdem; Öykünün sesi pek güzel başlıyor, yavuz abiyi zaten biliyorsunuz tam böyle uzun yol şarkısı olmuş sazın da güzelliği ayrı duruyor tabi. Bi kere daha dinletiyor kendisini zaten kısa 3-4 kere tekrar ediyorsun.

Vecih;Yavuz Bingöl'ü sevemedim bir türlü ama bu şarkıda iltimas geçebilirim. Öykü aksın gitsin işte, kadife gibi sesi var. Seviyorum ülen seni!

10. Zuhal Olcay: Yalan da Olsa

Erdem; Zuhal olcay bi stil taşıyor. hiç sahtelik yok duygularda, fazla duygulandırayım ağlak ağlak diye bir şey yok.. Sade güzel pazar sabah kahvaltısı gibi.

Vecih; Bülent Ortaçgil'in dişi versiyonuna biz Zuhal Olcay diyoruz. Sohbet eder gibi okumuş şarkıyı, canın sıkkınken aç Zuhal Abla'yla muhabbet et. Ya da ne bileyim al şarabı, çık balkona, kısık ateşte demle kendini.

11. Ceza ve Ahmet Kaya: Yazıtlar / Gayrı Gider Oldum

Erdem; bence iyi olmuş muu... olmamış mııı... bilemedim. Bu sebeple hiç bir masraftan kaçınmayıp uzman kişiye danıştık; vecih bey söz sizde.

Vecih; Ceza'ya olan bağlılığımı bilmeyen var mı? Sanıyorum ki yok. Ama şunu açıkça itiraf edeyim ki son birkaç yıldır Ceza'dan beğendiğim işler çıkmıyor. Ahmet Kaya gibi ömrünü politik bir davaya adamış bir adamın albümüne rap ile iştirak ediyorsan, onun şarkı sözlerini kullanmak yerine, hardcore/protest bir verse beklenir di mi Ceza?